Leon Visser en Yvonne Kret van Leiden Marketing: “Het is tijd voor de ontdekking van Leiden”
Een congres, symposium of dagje uit? Leiden heeft alle ingrediënten om er een onvergetelijke ervaring van te maken. Maar hoe te kiezen uit de talloze historische locaties en het schatrijke kunst- en cultuuraanbod? Leiden Marketing biedt uitkomst. Met persoonlijk advies en arrangementen op maat. Congresorganisatoren, eventmanagers en touroperators die Leiden links laten liggen, doen zichzelf tekort. De stad heeft alles in huis om congresgangers en dagjesmensen in stijl te ontvangen. De oude binnenstad telt ruim 2700 monumenten. Musea, concertzalen, theaters, restaurants en hotels; ze zijn vrijwel allemaal gehuisvest in monumentale panden die op loopafstand van elkaar liggen. Tel daar de centrale ligging van Leiden bij op en je hebt de ideale locatie voor een zakelijke bijeenkomst of een dagje sightseeing. Toch is de ‘Stad van Ontdekkingen’ nog niet door iedereen ontdekt. Yvonne Kret en Leon Visser van Leiden Marketing gaan dat veranderen. Congresseren op niveau. Nederland telt heel wat congrescentra, maar wie echt een bijzondere locatie voor een congres of symposium ambieert, heeft het in Leiden voor het uitzoeken. Yvonne Kret, Marketeer Congressen en Zakelijke Evenementen: “In Leiden kun je congresseren op de prachtigste historische locaties: de Pieterskerk, de Hooglandse Kerk, de schouwburg, een concertzaal of een museum. Omdat al die plekken midden in het centrum liggen kan het programma goed gecombineerd worden met culturele en culinaire uitstapjes. Zonder dat er een bus aan te pas komt. Het aanbod restaurants in Leiden is heel divers. Je kunt hier lekker eten in alle categorieën: van trendy eetcafés tot aan restaurants voor fijnproevers.” Toeristische topper. Al die mogelijkheden maken Leiden ook the place to be voor toeristen en dagjesmensen. Het is de taak van Leon Visser, Marketeer Toerisme, om Leiden onder de aandacht te brengen bij touroperators en reisorganisaties: “Veel dagtrips bestaan uit een bezoek aan Amsterdam, de Keukenhof en vervolgens Delft. Leiden wordt nog te vaak overgeslagen omdat men niet weet hoe leuk en veelzijdig deze stad is. Daarbij is Leiden met al zijn musea, theaters, winkels, terrassen, vaar- en wandelroutes ook een geweldige uitvalsbasis voor de regio. Je bent zo aan de kust, Het Groene Hart of recreatiegebied Kaag en Braassem waar je kunt zwemmen, varen, recreëren, zelfs een cruise maken.” Programma á la carte. Eigenlijk is het aanbod in Leiden te groot om te kiezen. Hoe kunnen organisatoren van congressen, symposia en dagtoerisme dat doen? Leon: “Het is onze taak om mensen wegwijs te maken binnen het enorme aanbod in en rond Leiden. Op aanvraag stellen we een compleet programma samen en gaan mee op locatiebezoek.” Comfortabel overnachten. De compacte afmetingen van Leiden hebben het voordeel dat alles te belopen is. Ideaal, maar hoe zit het met de hotelcapaciteit? Yvonne: “Leiden heeft veel verschillende hotels. Variërend van royale, luxe hotels aan de rand van het centrum tot aan sfeervolle familiehotels in de binnenstad. Er is voldoende hotelcapaciteit voor kleine en middelgrote congressen. Bij grotere groepen worden vaak meerdere hotels ingeschakeld. Maar ook daar hebben organisatoren geen omkijken naar. Wij regelen het allemaal.” Meer informatie? Kijk op www.leiden.nl <in kader>Yvonne Kret (1973) is geboren en getogen in Leiden. Voordat ze in juni 2009 bij Leiden Marketing in dienst trad, werkte ze als commercieel manager bij de Stadsgehoorzaal en bij het vernieuwde Van der Valk Hotel/Het Haagsche Schouw. Ze heeft meerdere favoriete plekken in Leiden. ‘De Burcht met het geweldige uitzicht, de Stadsgehoorzaal met zijn prachtige akoestiek, Naturalis voor een uitstapje met de kinderen en in de zomer genieten op een terrasje aan de Nieuwe Rijn.’ <in kader>Leon Visser (1982) komt uit Amsterdam. Hij werkt sinds september 2009 bij Leiden Marketing; in zijn vorige baan was hij projectmanager bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Zijn hotspots in Leiden zijn de straatjes rond de Pieterskerk en de hofjes: ‘Daar heeft de tijd echt stilgestaan. Het maakt elke keer weer indruk op me.’ Leiden Congresbrochure, maart 2010, opdrachtgever: Leiden Marketing, reclamebureau: Campaigns&Results, tekst: Moniek Moorman
|