Van de ene op de andere dag stapte ze uit een wereldbaan om voor zichzelf te beginnen als tassenontwerpster. Het was echt een sprong in het diepe. De voormalig danseres en topstyliste Patricia Boss begon in een golfkartonnen hutje op Bali. Haar vervoermiddel? Een brommertje. Maar niet voor lang…
Tussen het moment dat Patricia Boss met een stapel geitenvellen op haar rug langs de rijstvelden tufte én haar doorbraak, zat slechts enkele jaren. “Het was soms echt afzien,” vertelt ze over de periode waarin ze haar tassen nog in kleine aantallen aan de man bracht. Inmiddels runt ze een internationaal gevestigd fashionlabel dat precies vertelt wie de ontwerpster is: Chick on a Mission.
Nieuwsgierig. In de hagelwitte Amsterdamse showroom steekt de wintercollectie 2006 brutaal af. Stoere leren broeken en intrigerende rokken onder uitgebalanceerde bustiers en elegante topjes. Jassen – enkellang of juist ultrakort – afgezet met vacht, bewerkt leer en krokoprint. Stiletto cowboylaarzen staan naast uitbundig versierde pumps. Geitenvacht, slangenleer en paardenhaar gecombineerd met wol en luxueuze stoffen. En er zijn tassen, heel veel tassen. De diverse ‘looks’ lopen uiteen van tijdloos klassiek (Critical Chick), sophisticated (Chick de Luxe) en een lijn die de mores van de straat uitdraagt (Motor Maiden). Uitgesproken creaties die je nieuwsgierig maken naar de persoon die ze in het leven heeft geroepen: Patricia Boss.
Grote tassen. Voor ze gaat zitten, rent Patricia Boss – in spijkerbroek en verpletterend mooi leren jasje – nog een paar keer heen en weer door haar showroom. Er moeten klanten worden uitgelaten, een telefoontje beantwoord en cappuccino gehaald. Dan neemt ze in kleermakerszit plaats op een met geitenvacht beklede zitkubus. We willen alles van haar weten. Heeft ze een bepaald type vrouw voor ogen bij het ontwerpen? Hoe komt ze aan inspiratie? En wat is haar favoriete tas? Bij die laatste vraag betrekt haar gezicht even: “Nee, dat vind ik zo’n onzin. Dat hangt toch helemaal af van de gelegenheid en je stemming. De ene keer ga je op stap met een grote, stoere tas, en als je een feestje heb neem je bijvoorbeeld dit mee.” Ze springt op en pakt een piepklein tasje afgewerkt met paardenmanen en studs. “In Italië zijn ze hier dol op, en ze kopen er ook meteen de schoenen bij.” Ze wijst op een stel pumps in dezelfde stijl. In Nederland is dat volgens Patricia echt anders. “De Nederlandse vrouwen willen grote, stevige tassen. Een tas moet hier altijd praktisch zijn.” We geloven haar onmiddellijk, maar gelukkig heeft Patricia de gave om dat praktische te combineren met een dosis on-Nederlandse allure. Alle items – inclusief de grotere tassen – hebben de onmiskenbare Chick on a Mission-flair: opvallend en eigenzinnig, vol lef en humor. Kortom kleding en accessoires waarmee je in elke situatie een statement kunt maken.
Zitten en doen! Behalve met ontwerpen houdt Patricia zich ook persoonlijk bezig met de productie van haar creaties. Dat gebeurt op Bali waar 120 mensen voor Chick on a Mission aan het werk zijn. Ze is er zo’n tien maanden per jaar. De andere twee maanden draait ze mee in de showroom in Amsterdam. Sinds twee jaar is ze ook moeder. Het zijn juist al die rollen die het uitgangspunt vormen voor haar collecties.
Patricia: “Ik heb niet een bepaald type vrouw voor ogen bij het ontwerpen. Ik ga altijd van mezelf uit. Wat wil ik aan in een bepaalde situatie? Of welke tas neem ik mee naar feest of een zakenafspraak? Ik heb wel eens geprobeerd om te denken vanuit wat anderen mooi vinden, maar dat werkt niet. Ik moet heel dicht bij mezelf blijven, dat geeft het beste resultaat.” Haar inspiratie haalt ze ‘overal en nergens’ vandaan. “Ik kan een idee krijgen als ik een bijzondere vrouw zie, maar ook door een bepaald materiaal. Sinds ik moeder ben, ga ik daar niet meer op wachten. Het is vooral een kwestie van gaan zitten en doen. Aan het begin van een nieuwe collectie duurt het wel eens drie dagen voor ik een aanknopingspunt heb, maar daarna kan het razendsnel gaan.”
Personal assistent? Chick on a Mission timmert hard aan de weg. De presentaties van de zomer- en wintercollecties zijn echte happenings. Op de catwalk wisselen professionele dansers, modellen en BN’ers elkaar in hoog tempo af. De laatste wintercollectie werd onder andere getoond door Monique Klemann en Manuela Kamp. Chimène van Oosterhout reed zelfs op een Ducati het plankier op. In Nederland is het maximum aantal exclusieve verkooppunten bereikt, maar de opmars naar andere Europese landen is ingezet. De laatste aanwinst is Griekenland waar de vrouwen weglopen met het merk. In Azië en de Verenigde Staten heeft ‘Chick’ ook voet aan de grond gekregen. Hoe krijgt ze het allemaal voor elkaar? En heeft ze een personal assistent? “Was het maar waar,” zegt Patricia lachend. “Dat zou fantastisch zijn. In het atelier in Indonesië werken alleen al 120 mensen. Voornamelijk mannen omdat leerbewerking daar een typisch mannenberoep is, maar aan het hoofd staat een vrouw. Een fantastisch mens dat de hele boel draaiende houdt. In Nederland werken zes geweldige vrouwen die de verkoop, promotie en distributie voor hun rekening nemen. En ik heb natuurlijk veel aan mijn zakenpartner Danny Mock. Dankzij hem is de verkoop enorm gestegen. Ik heb dus veel goede mensen om me heen, maar die personal assistent komt nog wel.” Laatste vraag: wat zijn de trends voor 2007? Patrica: “Geen idee, daar hou ik me helemaal niet mee bezig. Ik doe gewoon mijn ding en wie het mooi vindt mag het dragen.” Liefhebbers zijn er genoeg; de groeiende schare Chick-fans is onlangs uitgebreid met Katja Schuurman en Anouk. Ook Madonna heeft enkele Chick-items in haar kast. Patricia, nuchter: “We sturen haar elk jaar een tas, maar of ze ‘m ook gebruikt weet ik niet.”
Topics, november 2006, magazine StarJob, reclamebureau: Campaigns&Results, foto: Chick on a Mission, tekst: Moniek Moorman
Gerelateerd
|